Å jobbe som spillutvikler, handler ikke bare om å utvikle underholdningsspill. Spillteknologi kan brukes til å utføre mange forskjellige oppgaver i fremtidens jobbmarked.
– Mekanikken som gjør at folk liker å spille, kan for eksempel brukes til å bedre opplevelsen av å utføre rutinepregede og kjedelige arbeidsoppgaver, sier Bård Gunnerud-Åhlén, undervisningsleder ved Spillskolen ved Høgskolen i Innlandet på Hamar.
– Da kan arbeidsoppgaven bli gøy og underholdende og arbeidstakerne, eller spillerne, blir motiverte til å fortsette med oppgaven, sier han.
Spillteknologi kan også brukes innen opplæring og formidling.
– Man spiller fordi man syns det er gøy, men samtidig får man et læringsutbytte som effekt. Forskning viser også at man husker bedre når man har en interaksjon med den infoen man får formidlet, sier Bård.
Tverrfaglig spisskompetanse
Høgskolen i Innlandet har holdt på med spillutdanning siden 2003. Det gjør den til Norges eldste skole innen feltet.
– Vi har også landets mest komplette spillutdanning med både bachelor i spillteknologi og simulering, samt i animasjon og digital kunst. Vi har spisset vår kompetanse inn mot det tverrfaglige. Det er styrken vår, og det ser vi resultater av, sier Bård.
Vant Game Awards
Og det var nettopp et slikt tverrfaglig prosjekt fra Høgskolen i Innlandet som vant Game Awards 2018 med spillet Tanknarok. Game Awards er spillbransjens svar på Oscar.
– Det er vi veldig stolte av, og det viser at den strukturen vi har her hos oss, virker, sier Bård.
Av Marte Frimand, [email protected]